יום שני, 5 בינואר 2015

כל מה שרצית לשאול על שוק הנדל"ן ולא היה לך את מי לשאול... חלק 1, ביקוש והיצע- שיווי משקל

אין בנאמר שום המלצה או הזמנה לפעולה, זאת דעתי האישית ואני להתייחס לנאמר מעבר לדעתי בלבד.

רמת קושי: 40 אגורות

הפוסט הבא מנסה לעשות קצת סדר בשוק הנדל"ן ולהסביר תהליכים אשר מתרחשים, כמובן שכל אחד חושב מנתח את השוק באופן שונה, המטרה היא לנסות להסביר תהליכים בצורה פשוטה ומפורשת, פחות להגיד דעה. למרות שאני בספק אם הצליח בזה. אז בואו נתחיל.

על מה נדבר?(כדי לא לחפור יותר מדי כל נושא יהיה בפוסט נפרד)
- ביקוש והיצע- שיווי משקל.
- ריבית ומשקיעים.
- בנקים, משכנתה וקריסת השוק
- ממשלה ובעלי הון

ביקוש והיצע- נקודת שיווי משקל

כמו לכל מוצר יש אנשים שרוצים לקנות ואנשים שרוצים למכור. בואו ניקח את שוק הירקות (נושא מעניין שחייבים לטפל בו) יש תקופות שיש הרבה עגבניות ואז המחירים יורדים, כלומר היצע גדל והמחיר יותר. כאשר יש "יותר מדי" עגבניות היצרן/בעלי הסופרים משמידים חלק מעגבניות על מנת לשמור על רמת המחירים. כלומר ברגע שיש הרבה עגבניות המחיר שלהם יורד ועל מנת לשמור על רמת מחירים גבוה פשוט משמידים את המוצר כדי לשמור על היצע סביר ועל מחיר סביר. כאשר הביקוש והיצע נפגשים נוצר שיווי משקל.
גרף לאוהבי הגרפים
במידה ואין הרבה עגבניות מעלים את המחיר ואז מקטינים את הביקוש ויוצרים שיווי משקל חדש.

בשוק הדיור יש מחסור בדירות (אנחנו אחת המדינות שלוקח באה הכי הרבה זמן לבנות בניין משלב הפשרת הקרקע-אישורי בניה- הבניה עצמה ועוד תהליכים שאין לי מושג מה הם, בממוצע לוקח כ15 שנים לבנות בניין) היצע קטן והביקוש הולך וגדל (אנשים ממשיכים להתחתן ולרצות לרכוש דירה/ יותר מתגרשים וצריכים שתי דירות/ הרבה רוצים לשדרג את הדירה. אנחנו גם אחת המדינות עם אחוז בעלי הדירות הגבוהים בעולם. מי לא מכיר את זה שההורים דוחפים את הילדים שלהם לקנות דירה, האם זה הצד הנכון? לא בטוח)
כמו שהסברתי עם העגבניות ככל שיש פחות דירות מעלים את המחירים על מנת להגיע לשיווי משקל. ברגע שאנשים מביאים יותר הון עצמי אז צריך לעלות את המחירים כדי לשמור על השיווי משקל. בכל שוק זה אותו דבר.
אם הדירות היו נשארים במחירים נמוכים יותר אנשים היו מסוגלים לרכוש דירה אבל לא היו דירות למכור להם. כל יצרן רוצה למכור במחיר הגבוה ביותר שהוא יכול.

לסיכום- ככל שיותר אנשים ירצו לקנות דירות, מאשר הדירות שיש במלאי, המחיר יעלה על מנת להקטין את הביקוש לדירות.
דעתי האישית- כמו בעגבניות הקבלנים לא יבנו דירות אם הם יחשבו שיצטרכו להוריד את המחירים ולכן לא תהיה ירידת מחירים אלא עליה סבירה לשוק של 3%-5% בשנה.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה